V súčasnej dobe sa s reklamou stretávame
denno-denne takmer na každom kroku. V televízii, v rádiu,
v časopisoch, na internete aj na ulici.
Reklama má niekoľko dôležitých úloh. Predovšetkým má upútať pozornosť človeka, vzbudiť záujem o reklamovaný predmet vyvolať túžbu po ňom a v konečnom dôsledku vyvolať akciu, teda napr. kúpu daného predmetu.
Reklama má silný vplyv na človeka, na jeho myslenie aj jednanie. Najviac sú ale ovplyvnené malé deti.
Reklama má niekoľko dôležitých úloh. Predovšetkým má upútať pozornosť človeka, vzbudiť záujem o reklamovaný predmet vyvolať túžbu po ňom a v konečnom dôsledku vyvolať akciu, teda napr. kúpu daného predmetu.
Reklama má silný vplyv na človeka, na jeho myslenie aj jednanie. Najviac sú ale ovplyvnené malé deti.
Obchodníci v snahe predať čo najviac výrobkov a dosiahnuť čo najvyšší
zisk mieria práve na deti. Sú ľahko manipulovateľné a aj keď deti nemajú
vlastné finančné prostriedky, rodičia pri nákupoch väčšinou podľahnú nátlaku
svojich detí. Odborníci dokonca skúmali
tzv. „fenomén otravovania“. Deti stále dokola opakujú tie isté
otázky/požiadavky, a rodičia nakoniec ustúpia.
Detské reklamy tu boli
už od 50 rokov ale bolo ich podstatne menej. V 70 rokoch sa z detskej
reklamy začal stávať samostatný odbor. Vtedy sa začali objavovať negatívne
reakcie. Niektorí ľudia boli presvedčení že deti sú reklamou klamané
a bolo treba prijať opatrenia ako zákaz reklamy pre deti mladšie ako 8
rokov. V 80 boli ale všetky opatrenia a regulácie zrušené pod tlakom tvorcov
reklamy.
Predtým čiastka, ktorú deti utratili rástla cca o 4% ročne. Po zrušení regulácií čiastka rástla o 35% ročne.
Predtým čiastka, ktorú deti utratili rástla cca o 4% ročne. Po zrušení regulácií čiastka rástla o 35% ročne.
Najvýznamnejšie reklamné agentúry spolupracujú
s detskými psychológmi s cieľom osloviť dieťa čo najefektívnejšie
a vzbudiť jeho záujem. Prebiehajú odborné konferencie a psychologické
výskumy, kedy psychológovia sledujú správanie detí v obchodoch, alebo pri
bežných činnostiach. Skúmajú ako deti narábajú s produktmi. Prebiehajú
testy, kedy zisťujú ako často dieťa žmurkne pri sledovaní reklamy. Kvôli týmto
výsledkom deti nie sú schopné odolať reklame. Dalo by sa povedať že tvorcovia
detských reklám sú podobní pedofilom – vyznajú sa v deťoch a vedia
ako si ich získať.
Odborníci riešia tiež otázku etiky detskej reklamy, teda kedy
je vhodné začať dieťa oslovovať reklamou. Približne v troch rokoch sú
schopné zaregistrovať reklamu v televízii a v 4 rokoch si môžu
vytvárať preferencie k značkám.
Avšak nie vždy deti vnímajú reklamu tak ako si tvorcovia reklamy
myslia. V malom výskume skupinke detí púšťali reklamy s cieľom
zistiť, ktoré sa im najviac páčia. Na spodnej priečke sa umiestnila reklama na
Pribináčka kde malé síce roztomilo žvatlajú ale vrstevníci im nerozumejú. Medzi
obľúbené a úspešné patria reklamy kde je jasné a jednoduché zdelenie,
ktoré sa dokola opakuje. Najmylnejšie bola pochopená vianočná reklama na Kofolu
keď si deti mysleli že propaguje zlaté prasa. Najobľúbenejšie medzi deťmi ale
bola reklama Lahvinka. Nie je určená pre deti ale pochopili ju tak že „tá pani
si asi myslela že tam je iný sirup“.
Najvýznamnejším prvkom v detskej reklame je značka.
Predávajú sa figúrky, tričká, tašky, potraviny a rôzne ďalšie produkty
práve s motívom obľúbených hrdinov z filmov alebo seriálov. Ak
ukážete deťom dva balíčky rovnakých cereálií ale na jednom bude obrázok
z rozprávky deti bez zaváhania povedia, že tie s obrázkom sú lepšie
a dokonca tvrdia že sú ich obľúbené aj keď ich ešte nikdy nejedli.
Ďalšou výrazným prvkom detských reklám je spoločenská mienka.
Reklama deti presviedča že ak si kúpia daný predmet budú niečo viac
v porovnaní s ostatnými. Deti tak nadobudnú pocit že sú to čo vlastnia.
Myslia si že značky ich môžu spraviť šťastnými.
Taktiež je reklama charakteristická tým že rozlišuje ženský
a mužský rod. Dievčatám hovorí že sa musia pekne obliekať aby o ne
bol záujem a chlapcov presviedča že „byť správnym mužom“ je spojené
s agresivitou a drsnosťou.
Je množstvo rôznych nástrojov na reklamnú komunikáciu
s deťmi, ako napr. sms alebo email. Reklamy sa môžu objaviť aj priamo
v detských filmoch. Vznikajú hry zamerané na konkrétne výrobky.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára